egy mobil robot építésének története

Robotkocsi

Robotkocsi

Kutatók Éjszakája a láthatáron

2017. szeptember 15. - dralisz82

Felmerült, hogy Kutatók Éjszakáján csinálhatnánk egy közös standot munkatársaimmal, ahol az érdeklődőkkel (elsősorban gyerekekre számítunk) közösen építenénk egyszerűbb áramköröket, készítenénk egyszerűbb példaprogramokat mikrovezérlőkre. Ennek kapcsán egyik munkatársamtól kaptam egy ARM Cortex-M processzoros, FRDM-K64F névre hallgató demókártyát, amit az ARM mbed környezetben rendkívül egyszerű programozni. Annyira megtetszett a pofon egyszerű PWM vezérlés valamint a Bluetooth kapcsolat lehetősége, hogy el is határoztam, hogy a korábbi terveimmel szemben ezt a kártyát építem majd az autóra a TI Launchpadom helyett.

A "Freedom board" a HC-05-ös Bluetooth modullal kiegészülve:
robotkocsi_009_frdm_bluetooth.jpg

A HC-05-ös (ill. 06-os) BT modulok a Bluetooth Serial Port Profile-t (SPP) implementáló UART gatewayek. Ha például a telefonunkon futtatunk egy Bluetooth Serial Terminal programot, akkor közvetlen soros kapcsolatot kapunk a mikrovezérlőnkhöz - vezeték nélkül. Ennek a programozásáról írok majd új posztot.

A Kutatók Éjszakájára látványos bemutatódarab lenne az autó az egyszerűbb bemutatókapcsolások mellett, így a projekt újabb lendületet vett.

Teszteltem, hogy a PWM kimenettel mennyire szabályozható az autó hajtása. Az autó motorvezérlőjét a saját akkuja táplálta, a Freedom boardot pedig egy USB-s powerbank, pusztán a föld- és jelvezetékeket kellett összekötni, utóbbit egy extra 1kΩ-os ellenálláson keresztül a biztonság kedvéért:

robotkocsi_010_pwm_proba.jpg

10 kHz-es vezérlőjellel szuperül szabályozható mind a motor, mind a kormányzás!

Közben sikerült felderítenem a csatlakozók típusát (a kínai JST gyár XH sorozatáról van szó, de egy közeli elektronikai boltban 622/4 névre hallgat), vettem is és találtam itthon egy pont megfelelő szélességű maradék próbaNYÁK-ot, így előkészítettem a breakout kártyát:

robotkocsi_011_breakout_tervezes.jpg

A vezérlőegységnek rengeteg kimenete van, így az az ötletem támadt, hogy legyenek az autónak lámpái és irányjelzői is. Ezeket 10 mm-es LED-ekből tervezem. A cégnél van 3D nyomtatónk, azzal profi tartókat lehetne nyomtatni a LED-ekhez, és könnyen lehetne rögzíteni a "lámpatesteket" a lézervágott alaplemezre.
Ennek az az értelme lenne, hogy rögtön kapunk egy csomó új perifériát, amiknek a vezérlése már összetettebb feladat, ráadásul látványos is, így még megfelelőbbé teszi az autót oktatási célokra.

Újra a TinkerCAD-et hívtam segítségül és elkezdtem rajzolgatni benne. Bármilyen más 3D tervezőprogram is megteszi, amiből lehet STL formátumban exportálni a terveket.

robotkocsi_012_tinkercad_lampatest.jpg

A következő posztban a lámpák legyártásáról és a 3D nyomtatás rejtelmeiről írok majd.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://robotkocsi.blog.hu/api/trackback/id/tr712827428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása