egy mobil robot építésének története

Robotkocsi

Robotkocsi

Szervo intermezzo

avagy Hamis a baba

2018. december 29. - dralisz82

Amióta szervós a kormány, a fellépések alkalmával feltűnt egy furcsa jelenség: egy idő után az autó elkezdett "jobbra húzni", mégpedig annyira, hogy teljesen "balra tekert" kormánnyal ment egyenesen, jobbra pedig csak a mechanikai korlátok nem engedték a végálláson túlra. Idővel a jelenség eltűnt, majd újra előjött.

Először a szervó mechanikai rögzítésére gyanakodtam a vázban, de az stabilnak bizonyult. Most már tudom, hogy a szervó melegedése okozta a középállás elmozdulását, a jelenség pedig közismert a rossz minőségű szervóknál. A jelenség ráadásul öngerjesztő: amikor a jobb végállásba ütközött a szervó, erőből akart a még jobbra lévő állásba jutni, ezzel fokozva a melegedést.

Mivel az autóba épített szervomotor már eleve gyanúsan viselkedett, bekapcsoláskor szinte mindig "darált", elhatároztam, hogy veszek egy - remélhetőleg - jobb minőségűt. Előtte alaposan körbejártam a témát.

Találtam egy nagyon jó, angol nyelvű cikket, ami az MG90-es "micro servo"-król szól, de a benne foglaltak könnyen általánosíthatók.

A cikk lényege röviden: sok a hamisítvány, ezeket viszont fel lehet ismerni, akár már rendeléskor:

  • ha egy szervón kitakarják a márkajelet, az gyanús (példa)
  • esetenként a "digital"-t is kitakarják, legalább nem hazudnak, bár a leírásban mégis (példa)
  • van klón saját márkanévvel, ők azt is bevallják, hogy analóg, bár a címkén digi (példa)
  • ha igazi TowerPro fényképével hirdetik (márkajelzés a címkén + műanyagba nyomva), akkor vagy nem érte még utól őket a TowerPro jogi osztálya, vagy tényleg igazi (példa)

Az árak is elég beszédesek az 1200 Ft-os klóntól a 4400 Ft-os igazinak mondottig.

Kísérletképpen az utolsó linkről rendeltem egy eredetinek tűnő TowerPro MG946R-t. Bíztam benne, hogy igazit kapok, vagy legrosszabb esetben az eBay garancia megvéd.

Pár hét után meg is érkezett a várva várt csomag, benne egy Towardpro MG946R-el:

robotkocsi_077_towardpro.jpg

Mivel nem erre számítottam, gyorsan lefotóztam és megreklamáltam az eladónál, majd másnap alaposabban is szemügyre vettem. Mivel meglepően jó minőségűnek túnt, kiszereltem a gagyi szervót az autóból és összehasonlítottam őket:

robotkocsi_078_szervok_kulseje.jpg

Látható, hogy az egyen fröccsöntött ház teljesen azonos, azonban rögtön szembetűnik a különbség a kihajtás színében. A címkékről csak annyit, hogy az autóból kiszerelt MG995 annyira gagyi utánzat, hogy meg sem próbálták a TowerPro márka lila-fekete címkéjét utánozni, valamint érdemes a "Digi Hi-Speed" és "Digi Hi Torque" feliratokat megjegyezni.

A kihajtás színe egyébként egy nagyon fontos jelzője a minőségnek. A hamisítványok/olcsó klónok előszeretettel használják a rezet a minőségi alumíniumötvözettel szemben. Nézzük belülről:

robotkocsi_081_szervok_fogaskerekei.jpg

A jobb oldali Towardproban az alumíniumötvözetből készült kihajtás, rajta a nagy fogaskerékkel kidolgozottságában is minőségibbnek tűnik. A többi fogaskerék persze itt is olcsó sárgaréz, de a tengelyek rögzítésében itt is felfedezhető különbség. Nem utolsó szempont, hogy a jobb oldali szervót bőségesen megkenték zsírral is, míg a bal oldaliba alig jutott.

A fogaskerékház teteje is sokat elárul:

robotkocsi_082_szervok_csapagyazasa.jpg

Amellett, hogy a kihajtás tengelye a frissen vásárolt Towardpro-ban golyóscsapágyazott, láthatjuk a sárgaréz perselyezést a többi tengely számára is. A bal oldali hamis TowerPro ezzel szemben egy perselyt tartalmaz a kihajtásnál, a középső tengely számára pedig csak egy lyuk készült a műanyagban.

Ez már önmagában is jelentős különbség, ezért kíváncsi voltam, hogy mit találok a motorok másik oldalán:

robotkocsi_079_szervok_motorjai.jpg

robotkocsi_080_szervok_elektronika.jpg

 

 

 

 

 

Az elektronika különbözőségén nem lepődtem meg. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a régi TowerPro "Digi Hi-Speed" szervó igazából analóg, a frissen vásárolt "Digi Hi Torque" Towardpro pedig valóban digitális. Látszik is a kvarc a jobb oldali motor pici NYÁK-ján. A meglepőbb viszont az volt, hogy a most vásárolt "Hi Torque" szervóban nagyobb (hosszabb) a motor, tehát valóban nagyobb nyomatékra képes, mint a másik. Látható, hogy kilóg a műanyag ház középső részének a síkjából.

Miután jól megnéztük a szervókat kívülről-belülről, nézzük őket működés közben. A már bizonyított PWM generátorommal hajtottam meg őket:

robotkocsi_083_szervok_tesztelese.jpg

Szépen együtt mozognak, de a középállásuk nem ugyanott van: a hamis TowerPro-é kb. 1.2 ms-nél, a TowardPro-é 1.5 ms-nél:

 A pozíció tartásánál árulják el magukat egyértelműen. Érdemes figyelni a szabályozás hallható frekvenciájára:

A hamis TowerPro kb. 50 Hz-en búg, a Towardpro pedig többszáz Hz-en sípol, ami az utóbbi sokkal precízebb pozíciótartását jelzi, ráadásul ennek a jellemzőnek közvetlen hatása van a vezérlő PWM jel lehetséges frekvenciájára is: a TowerPro-t maximum 100 Hz-el tudtam frissíteni (bár 50-nél többel nem sok értelme volt), a Towardpro-t 200 Hz-el is.

Érdemes továbbá meghallgatni a két szervó járását. A hamis TowerPro zörgő, rágó hangon jár (ami a zsír hiányának tudható be leginkább):

A Towardpro ezzel szemben szép csendesen jár:

A tanulság tehát, hogy bár márkanév alapján utánzatnak tűnik a most vásárolt szervó, minőségét tekintve igazából nem lehet rá panasz. Az eladó ráadásul felajánlott egy barátságos kompenzációt az ígért termékhez képesti eltérésért, amit a szervók tesztelése után nyugodt szívvel fogadtam el, így jó áron jutottam hozzá egy jó minőségű szervóhoz.

A hamis TowerPro-t leselejteztem, az új Towardpro-t pedig beépítettem a helyére. A kétszeres frissítési frekvenciának köszönhetően nagyon szépen szabályozható vele a kormányzás.

Erről lesz itt egy videó hamarosan, érdemes visszatérni januárban.

Az indításkori remegés/rázkódás is megszűnt az új szervóval. A melegedésről, valamint az ezzel járó középállás eltolódásról az első januári HURBA meetup után tudok majd beszámolni.

Frissítés:

Az új szervó tesztje előtt a szoftveren is fejlesztettem, így már igény szerinti sebességgel lehet kormányozni.

Az ígért videó:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://robotkocsi.blog.hu/api/trackback/id/tr4314318363

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása